Nieuws

01 februari 2021

Bestelwagens ten dienste van de besteleconomie

Ons aankoop- en consumptiegedrag ondergaat een metamorfose: steeds meer goederen en diensten worden online besteld en aan huis geleverd. Winkelomgevingen worden ‘clicks’ eerder dan ‘bricks’.

Fysieke winkels transformeren onder die invloed stilaan tot belevingsplekken voor consumenten die er een aangename tijd willen doorbrengen, ondergedompeld in een bepaald universum van goederen of diensten. 

De coronapandemie heeft de besteleconomie tot het nieuwe normaal opgetild. Thuislevering is steeds vaker en voor meer mensen doodgewoon. Bestelwagens ontpoppen zich tot ijverige werkbijen die de individuele pakjes en de inhoud van de winkelkar snel en kwaliteitsvol tot op de bestemming brengen.

Online shoppen is natuurlijk niet ontstaan tijdens de covid-periode. En de besteleconomie vertaalde zich al langer in een groeiend aantal voertuigen van pakjesdiensten op onze wegen. De inschrijvingen van nieuwe bestelwagens kenden de voorbije jaren een opmerkelijke toename: van 60.000 in 2015 tot meer dan 80.000 in 2019. In 2020 kon die groeicurve echter niet worden aangehouden. In sommige sectoren bleef de vraag naar voertuigen groot – omwille van de groei van e-commerce bijvoorbeeld -, maar COVID-19 dwong toch ook heel wat bedrijven hun investeringen door te schuiven naar 2021. Ten opzichte van 2019 komen de inschrijvingen van nieuw verkochte bestelwagens 12% lager uit, maar toch werd de kaap van 70.000 stuks overschreden.

De forse toename in de verkoop van deze voertuigen de voorbije jaren, krijgt ook zijn weerspiegeling in het voertuigpark. Dat voertuigpark is het totaal van alle voertuigen, oud en nieuw, dat in ons land rondrijdt. Tussen 2000 en 2020 is dat aantal meer dan verdubbeld: van net geen 400.000 tot meer dan 800.000 eenheden. 

Van dit totaal van 829.416 lichte bedrijfsvoertuigen wordt 91,2% aangedreven aan de hand van een dieselmotor. In de nieuwmarkt ligt dat percentage nog iets hoger: 93,1% van de nieuwe bestelwagens is uitgerust met een zelfontbrander. De dieselmotor blijft een uiterst geschikte oplossing om ook bij zwaardere en beladen voertuigen een minimaal brandstofverbruik te behouden. 990 klanten kozen in 2020 voor een aardgasuitvoering, terwijl ook 446 nieuwe elektrische bestelwagens in het verkeer werden gebracht. Ook hybride aandrijvingen en waterstofmotoren beginnen hun weg te vinden in het aanbod.

(Bron : Febiac)

Neem contact op voor een vrijblijvende offerte

Gebruik van cookies
Westlease gebruikt cookies om de website te verbeteren en te analyseren. Als u meer wilt weten over deze cookies, raadpleeg onze Cookie policy. Bij akkoord op deze cookie policy geeft u Westlease toestemming voor het gebruik van optimale cookies op onze websites. Klik op “Instellingen aanpassen” om uw voorkeuren te wijzigen. Als u meer wilt weten over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens, raadpleeg onze Privacyverklaring.
Utilisation des cookies
Westlease utilise des cookies pour, par exemple, optimiser et analyser le site web. Si vous voulez savoir plus sur ces cookies, allez sur Cookie policy. En acceptant cette politique de cookies, vous autorisez Westlease à utiliser des cookies optimaux sur notre site web. Cliquez sur "Personnaliser les paramètres" afin de modifier vos préférences. Si vous souhaitez savoir plus sur la façon dont nous traitons vos données personnelles, veuillez consulter notre Déclaration de confidentialité.